Vanha koira lemmikkinä

• 02 Nov, 2021

vanha koira

Vanha koira on viisas, rauhallinen ja jo olennainen osa perhettä. Jos koira on ollut sinulla pennusta asti, tiedät jo sen erikoisuudet ja luonteenpiirteet, ja se myös sinun. Seniorikoira on luotettava kumppani, jonka kanssa olet jakanut elämäsi ilot ja surut, juhlat ja arjen haasteet. Olette seikkailleet yhdessä ja nukkuneet päiväunia sohvalla. Mitä vanhemmaksi koira tulee, sitä enemmän se tarvitsee huolenpitoa ja apuvälineitä arkeen, oli kyse sitten niveliä suojaavasta ruokavaliosta tai lämpimästä talvitakista suojaamaan kylmyyttä vastaan.

Vanha koira tarvitsee terveydenhoitoa ennen sairaudenhoitoa

Koiran dementia muistuttaa paljon ihmisten Alzheimerin tautia. Koira voi dementiasta johtuen pikkuhiljaa unohtaa opitut käytöstavat ja joskus jopa sille niin rakkaat ihmiset. Koiran dementiaa tutkimalla voimmekin oppia ymmärtämään paremmin myös omia aivojamme.

Vaikka dementia on parantumaton sairaus, voi sen alkamista ennaltaehkäistä tarjoamalla koiralle virikkeinen ja aktiivinen elämä. Myös hyvä ruokavalio on tärkeä elämänlaadun parantaja. Jos tautia epäillään, voidaan koiran aivoista ottaa magneettikuvat, jolloin voidaan myös sulkea pois muut aivosairaudet.

Arjen apua vanhukselle

Vanhakin koira voi olla perusterve ja hyväkuntoinen, mutta suurin osa nelijalkaisista senioreista tarvitsee hieman enemmän apua arjen haasteisiin. Esimerkiksi autoon hyppäämistä voi helpottaa rampilla, jota pitkin koiran on helpompi kiivetä kyytiin.

Lemmikkitarvikkeet vanhan koiran hoitoon ja avuksi ostat helposti netistä. Valikoimaa on nykyään paljon ja vanhusten hyväksi on kehitetty paljon uusia apuvälineitä, lisäravinteita ja ruokia jotka parantavat elämänlaatua ja mahdollisesti pidentävät elinikää. Mikään ei ole liian hyvää meidän niin rakkaille seniorikarvaturreillemme!